List of Publications
(in reverse chronological order)
- Reichert, S., “Beflügelt oder ausgebremst? Chancen und Herausforderungen innovativer Lernumgebungen an deutschen Hochschulen in internationaler Perspektive” in Becker, A./Stang, R. (Hrsg.) Lernwelt Hochschule 2030. Konzepte und Strategien für eine zukünftige Entwicklung. Berlin; Boston: De Gruyter Saur, 2022, pp.91-103.
- Reichert, S., The Role of Universities in Innovation Ecosystems with Dr. Sybille Reichert (Reichert Consulting). Modul im Online Kurs der Universität Potsdam “Openness in Science and Innovation”, Week 6, 2022-23.
- Reichert, S., Edwards, J., Higher Education and Smart Specialisation in Lower Austria. Technical Report of the Joint Research Center of the European Commission. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2021.
- Reichert, S., „Innovation als Transformation. Neues Innovationsverständnis an Hochschulen in Europa“ in Becker, A./Stang, R. (Hrsg.) Zukunft Lernwelt Hochschule. Perspektiven und Optionen für eine Neuausrichtung, Berlin; Boston: De Gruyter Saur, 2020, pp.199-211.
- Reichert, S., Regionale Kooperation von Hochschulen – Internationale und nationale Benchmarks und deren Bedeutung für Bremen, Studie im Auftrag der Stiftung Wertpapierbörse Bremen (November 2020).
- Reichert, S., „Chancen und Grenzen der Evaluation“, in Journal for Research and Technology Policy Evaluation, 2019, Sonderheft Hochschulevaluierung, December, 2019.
- Reichert, S., The Role of Universities in Regional Innovation Ecosystems, Brussels: Publications of the European University Association, 2019. https://eua.eu/resources/publications/819:the-role-of-universities-in-regional-innovation-ecosystems.html, last accessed 19 November 2020.
- Reichert, S., „Forschungsstandort Erlangen-Nürnberg“ in A. Borgwardt (Hrsg.), Wissenschaftsregionen, Regional verankert,- global sichtbar, Schriftenreihe des Netzwerks Exzellenz an Deutschen Hochschulen, Berlin: Friedrich-Ebert-Stiftung, 2015.
- Reichert, S., „Von neuer Macht und Ohnmacht an unseren Universitäten“ in Wissenschaft und Macht – Heilige Allianzen und prekäre Verhältnisse Konstanz: UVK, 2013, pp.73-88.
- Reichert, S., „ Jenseits der Leistungsüberprüfung – Diskussionspapier zur Suche nach einem neuen Umgang mit Qualitätssicherung an Hochschulen“ in SWTR, Leistungsmessung und Qualitätssicherung in der Wissenschaft. Bern: SWTR Schrift 3/2013, pp.22-52. http://www.swtr.ch/images/stories/pdf/de/leistungsmessung_und_qualittssicherung_3_2013.pdf
- Reichert, S., Winde, M., Meyer-Guckel, V., Jenseits der Fakuläten: Zur neuen Binnendifferenzierung an deutschen Hochschulen. Stifterverband für die Deutsche Wissenschaft, 2012. https://www.stifterverband.org/medien/jenseits-der-fakultaeten
- Reichert, S., “Refocusing the Debate on Diversity in Higher Education” in Adrian Curaj, Peter Scott et al. (eds.), European Higher Education at the Crossroads. Part 2, Springer, 2012, pp. 811 – 836.
- Reichert, S., “Research Funding Strategies for the 21st Century: Nurturing Individual Creativity or Cooperative Potential?” in Gerhart von Graevenitz and Jürgen Mittelstraß (eds.) Netzwerke, Cluster, Allianzen – Wo bleiben die Forscher. Über die Vielfalt der Forschung und der Forschungsförderung. Konstanz: UVK, 2011, pp.191-196.
- Reichert, S., “The Intended and Unintended Effects of the Bologna Reforms” in Higher Education Management and Policy, Vol.22, Issue 1, 2010.
- Reichert, S., Institutional Diversity in European Higher Education: Tensions and Challenges for policy makers and institutional leaders. Brussels: Publications of the European University Association, 2009. http://www.eua.be/activities-services/publications/eua-reports-studies-and-occasional-papers.aspx
- Reichert, S., Inter-institutionelle Kooperationen zwischen Schweizer Hochschulen: Motivationen, Rahmenbedingungen, Erfolgsfaktoren und Hindernisse. Study commissioned by the Swiss Science and Innovation Council (SWTR). Bern: Publications of the SWTR, 2009. http://www.swir.ch/images/stories/archiv/Abschlussbericht_Studie_SWTR-Kooperation_Hochschulen_Schweiz-2008.pdf
- Reichert, S., “The Unintended Effects of the Bologna Reforms” in International Higher Education, Vol.55, Fall 2009. https://ideas.repec.org/a/oec/edukaa/5kmmvs2rw9s4.htm
- Reichert, S., “Trends in der europäischen Wissenschaftspolitik“, in: G. v. Graevenitz & J. Mittelstraß (eds.), Das Projekt Europa. Rechts-, forschungs- und kulturpolitische Aspekte. Konstanz: Universitätsverlag Konstanz, 2009, pp.111-120
- Reichert, S., “Using the Classification in the European Research Area“, in: F. van Vught (ed.) Mapping the Higher Education Landscape. Towards a European Classification of Higher Education. Higher Education Dynamics, Volume 28, Springer 2009, pp.105-122.
- Jensen, H., Reichert, S., The Slovak Higher Education System and its Research Capacity. EUA Sectoral Report, Brussels, 2008.
- Reichert, S., Universitäre Weiterbildung in der Schweiz: Bestandsaufnahme und Perspektiven im europäischen Vergleich. Studie im Auftrag des Staatssekretariats für Bildung und Forschung, Eidgenössisches Departement des Inneren, 2007.
- Reichert, S., (Interview) „Entrevista Sybille Reichert. Cidades e regiões do conhecimento.“ In: Administraçàõ Pública Local e Regional 2007. Interface Anuário, No. 138, Lisbon, June 2007, pp.10-14.
- Reichert, S., “USA: Vorbild oder Partner? Die Zukunft des transatlantischen Hochschulraums“, in: Fit für die Welt. Die deutschen Hochschulen auf dem Weg zum Europäischen Hochschulraum. Eine Veröffentlichung zur europäischen Bildungsminister-Konferenz in London. HRK, Mai 2007, pp.20-21.
- Reiner Anderl et al., In Search of Global Engineering Excellence. Educating the Next Generation of Engineers for the Global Workplace. Continental AG, 2006.
- Reichert, S., The Rise of Knowledge Regions: Emerging Opportunities and Challenges for Universities, Brussels: Publications of the European University Association, 2006.
- Reichert, S., Research Strategy Development and Management at European Universities, Brussels: Publications of the European University Association, 2006.
- Reichert, S., Implicationes estratégicas para las universidadesy resultados del estudio “Trends IV”. In: El Futuro Espacio Universitario Europeo. Una Visíon Desde Euskadi. Ed. by Eurobask, 2006, pp.77-88.
- Reichert, S., Schmitt, G., “Die ETH Zürich als Marke”, in: Hochschulmarketing. DAAD, W. Bertelsmann Verlag, Juni 2006, pp.48-49.
- Reichert, S., Tauch, C., Tendències IV: Les universitats europees implementen Bolonya, Barcelona: Publications of the European University Association, Juni 2005.
- Reichert, S., Tauch, C., Trends 2005: Progress toward the European Higher Education Area, Brussels: Publications of the European University Association, study commissioned by the Directorate-General for Education and Culture, European Commission, April 2005. (“Trends 4”) http://www.eua.be/eua/jsp/en/upload/TrendsIV_FINAL.1117012084971.pdf
- Reichert, S., “Flexibilität und Variabilität der Strukturen”, in: Kohler, J. Handbuch für Qualität in Studium und Lehre, Raabe Verlag, 2004.
- Reichert, S., Tauch, C., „Trends in Higher Education III – die wichtigsten Ergebnisse“, in: Von Bologna nach Berlin. Eine Vision gewinnt Kontur. Beilage zur DUZ, Juli 2003.
- Reichert, S., Tauch, C., Trends 2003: Progress toward the European Higher Education Area, Brussels: Publications of the European University Association, study commissioned by the Directorate-General for Education and Culture, European Commission, July 2003. (“Trends 3”) http://www.eua.be/eua/jsp/en/upload/Trends2003final.1065011164859.pdf
- Reichert, S., “Das Gute und das Rechte lehren“ (Antwort auf den Artikel von Wilhelm Krull „Das Gute und das Rechte tun“), in: Becker, K., Engelen, E.-M., Vec, M., Ethisierung – Ethikferne. Wie viel Ethik braucht die Wissenschaft? Berlin: Akademie Verlag, 2003, S.192-196.
- Schmitt, G., Reichert, S., “Die ETH als Public Profit Organisation”, in: Lüthje, J., Nickel, S. (Hrsg.) Universitätsentwicklung – Strategien, Erfahrungen, Reflexionen, Frankfurt: Peter Lang, 2003, S. 239-246.
- Reichert, S., Wächter, B., The Globalisation of Education and Training: Recommendations for a Coherent Response of the European Union, Brüssel: Study commissioned by the Directorate-General for Education and Culture, European Commission, September 2000.
- Barblan, A., Reichert, S., Schotte-Kmoch, M., und Teichler, U., Implementing European Strategies in Universities, Kassel: Wissenschaftliches Zentrum für Berufs- und Hochschulforschung der UGH Kassel, Werkstattberichte, No.57, 2000.
- Reichert, S., “Emerging European Policy Profiles of Higher Education Institutions: The Non-University Perspective”, in: B. Wächter, ed., Internationalisation in European Non-university Higher Educationn, Bonn: Lemmens, ACA Papers on International Cooperation in Education, 1999, S. 197-202.
- Hassauer, F., Hesse, J., Kern, H. F., Krull, W., Meyer, V., Mittelstraß, J., Reichert, S., Stock, G., Modell Konstanz: Empfehlungen zur strukturellen Weiterempfehlung der Universität, Konstanz: UVK, 1998.
- Barblan, A., Kehm, B., Reichert, S., und Teichler, U., Emerging European Policy Profiles of Higher Education Institutions, Kassel: Wissenschaftliches Zentrum für Berufs- und Hochschulforschung der UGH Kassel, Werkstattberichte No.55, 1998.
- Reichert, S., Richardson, D., und Ritz, R. The Complementarity between EC-Initiatives in Higher Education and the Objectives of Higher Education Institutions with respect to European Cooperation: Final Report, Paris: Publications ARIES, 1996.