List of Publications

(in reverse chronological order)

  1. Reichert, S., “Beflügelt oder ausgebremst? Chancen und Herausforderungen innovativer Lernumgebungen an deutschen Hochschulen in internationaler Perspektive” in Becker, A./Stang, R. (Hrsg.) Lernwelt Hochschule 2030. Konzepte und Strategien für eine zukünftige Entwicklung. Berlin; Boston: De Gruyter Saur, 2022, pp.91-103.
  2. Reichert, S., The Role of Universities in Innovation Ecosystems with Dr. Sybille Reichert (Reichert Consulting). Modul im Online Kurs der Universität Potsdam “Openness in Science and Innovation”, Week 6, 2022-23.
  3. Reichert, S., Edwards, J., Higher Education and Smart Specialisation in Lower Austria. Technical Report of the Joint Research Center of the European Commission. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2021.
  4. Reichert, S., „Innovation als Transformation. Neues Innovationsverständnis an Hochschulen in Europa“ in Becker, A./Stang, R. (Hrsg.) Zukunft Lernwelt Hochschule. Perspektiven und Optionen für eine Neuausrichtung, Berlin; Boston: De Gruyter Saur, 2020, pp.199-211.
  5. Reichert, S., Regionale Kooperation von Hochschulen – Internationale und nationale Benchmarks und deren Bedeutung für Bremen, Studie im Auftrag der Stiftung Wertpapierbörse Bremen (November 2020).
  6. Reichert, S., „Chancen und Grenzen der Evaluation“, in Journal for Research and Technology Policy Evaluation, 2019, Sonderheft Hochschulevaluierung, December, 2019.
  7. Reichert, S., The Role of Universities in Regional Innovation Ecosystems, Brussels: Publications of the European University Association, 2019. https://eua.eu/resources/publications/819:the-role-of-universities-in-regional-innovation-ecosystems.html, last accessed 19 November 2020.
  8. Reichert, S., „Forschungsstandort Erlangen-Nürnberg“ in A. Borgwardt (Hrsg.), Wissenschaftsregionen, Regional verankert,- global sichtbar, Schriftenreihe des Netzwerks Exzellenz an Deutschen Hochschulen, Berlin: Friedrich-Ebert-Stiftung, 2015.
  9. Reichert, S., „Von neuer Macht und Ohnmacht an unseren Universitäten“ in Wissenschaft und Macht – Heilige Allianzen und prekäre Verhältnisse Konstanz: UVK, 2013, pp.73-88.
  10. Reichert, S., „ Jenseits der Leistungsüberprüfung – Diskussionspapier zur Suche nach einem neuen Umgang mit Qualitätssicherung an Hochschulen“ in SWTR, Leistungsmessung und Qualitätssicherung in der Wissenschaft. Bern: SWTR Schrift 3/2013, pp.22-52. http://www.swtr.ch/images/stories/pdf/de/leistungsmessung_und_qualittssicherung_3_2013.pdf
  11. Reichert, S., Winde, M., Meyer-Guckel, V., Jenseits der Fakuläten: Zur neuen Binnendifferenzierung an deutschen Hochschulen. Stifterverband für die Deutsche Wissenschaft, 2012. https://www.stifterverband.org/medien/jenseits-der-fakultaeten
  12. Reichert, S., “Refocusing the Debate on Diversity in Higher Education” in Adrian Curaj, Peter Scott et al. (eds.), European Higher Education at the Crossroads. Part 2, Springer, 2012, pp. 811 – 836.
  13. Reichert, S., “Research Funding Strategies for the 21st Century: Nurturing Individual Creativity or Cooperative Potential?” in Gerhart von Graevenitz and Jürgen Mittelstraß (eds.) Netzwerke, Cluster, Allianzen – Wo bleiben die Forscher. Über die Vielfalt der Forschung und der Forschungsförderung. Konstanz: UVK, 2011, pp.191-196.
  14. Reichert, S., “The Intended and Unintended Effects of the Bologna Reforms” in Higher Education Management and Policy, Vol.22, Issue 1, 2010.
  15. Reichert, S., Institutional Diversity in European Higher Education: Tensions and Challenges for policy makers and institutional leaders. Brussels: Publications of the European University Association, 2009. http://www.eua.be/activities-services/publications/eua-reports-studies-and-occasional-papers.aspx
  16. Reichert, S., Inter-institutionelle Kooperationen zwischen Schweizer Hochschulen: Motivationen, Rahmenbedingungen, Erfolgsfaktoren und Hindernisse. Study commissioned by the Swiss Science and Innovation Council (SWTR). Bern: Publications of the SWTR, 2009. http://www.swir.ch/images/stories/archiv/Abschlussbericht_Studie_SWTR-Kooperation_Hochschulen_Schweiz-2008.pdf
  17. Reichert, S., “The Unintended Effects of the Bologna Reforms” in International Higher Education, Vol.55, Fall 2009. https://ideas.repec.org/a/oec/edukaa/5kmmvs2rw9s4.htm
  18. Reichert, S., “Trends in der europäischen Wissenschaftspolitik“, in: G. v. Graevenitz & J. Mittelstraß (eds.), Das Projekt Europa. Rechts-, forschungs- und kulturpolitische Aspekte. Konstanz: Universitätsverlag Konstanz, 2009, pp.111-120
  19. Reichert, S., “Using the Classification in the European Research Area“, in: F. van Vught (ed.) Mapping the Higher Education Landscape. Towards a European Classification of Higher Education. Higher Education Dynamics, Volume 28, Springer 2009, pp.105-122.
  20. Jensen, H., Reichert, S., The Slovak Higher Education System and its Research Capacity. EUA Sectoral Report, Brussels, 2008.
  21. Reichert, S., Universitäre Weiterbildung in der Schweiz: Bestandsaufnahme und Perspektiven im europäischen Vergleich. Studie im Auftrag des Staatssekretariats für Bildung und Forschung, Eidgenössisches Departement des Inneren, 2007.
  22. Reichert, S., (Interview) „Entrevista Sybille Reichert. Cidades e regiões do conhecimento.“ In: Administraçàõ Pública Local e Regional 2007. Interface Anuário, No. 138, Lisbon, June 2007, pp.10-14.
  23. Reichert, S., “USA: Vorbild oder Partner? Die Zukunft des transatlantischen Hochschulraums“, in: Fit für die Welt. Die deutschen Hochschulen auf dem Weg zum Europäischen Hochschulraum. Eine Veröffentlichung zur europäischen Bildungsminister-Konferenz in London. HRK, Mai 2007, pp.20-21.
  24. Reiner Anderl et al., In Search of Global Engineering Excellence. Educating the Next Generation of Engineers for the Global Workplace. Continental AG, 2006.
  25. Reichert, S., The Rise of Knowledge Regions: Emerging Opportunities and Challenges for Universities, Brussels: Publications of the European University Association, 2006.
  26. Reichert, S., Research Strategy Development and Management at European Universities, Brussels: Publications of the European University Association, 2006.
  27. Reichert, S., Implicationes estratégicas para las universidadesy resultados del estudio “Trends IV”. In: El Futuro Espacio Universitario Europeo. Una Visíon Desde Euskadi. Ed. by Eurobask, 2006, pp.77-88.
  28. Reichert, S., Schmitt, G., “Die ETH Zürich als Marke”, in: Hochschulmarketing. DAAD, W. Bertelsmann Verlag, Juni 2006, pp.48-49.
  29. Reichert, S., Tauch, C., Tendències IV: Les universitats europees implementen Bolonya, Barcelona: Publications of the European University Association, Juni 2005.
  30. Reichert, S., Tauch, C., Trends 2005: Progress toward the European Higher Education Area, Brussels: Publications of the European University Association, study commissioned by the Directorate-General for Education and Culture, European Commission, April 2005. (“Trends 4”) http://www.eua.be/eua/jsp/en/upload/TrendsIV_FINAL.1117012084971.pdf
  31. Reichert, S., “Flexibilität und Variabilität der Strukturen”, in: Kohler, J. Handbuch für Qualität in Studium und Lehre, Raabe Verlag, 2004.
  32. Reichert, S., Tauch, C., „Trends in Higher Education III – die wichtigsten Ergebnisse“, in: Von Bologna nach Berlin. Eine Vision gewinnt Kontur. Beilage zur DUZ, Juli 2003.
  33. Reichert, S., Tauch, C., Trends 2003: Progress toward the European Higher Education Area, Brussels: Publications of the European University Association, study commissioned by the Directorate-General for Education and Culture, European Commission, July 2003. (“Trends 3”) http://www.eua.be/eua/jsp/en/upload/Trends2003final.1065011164859.pdf
  34. Reichert, S., “Das Gute und das Rechte lehren“ (Antwort auf den Artikel von Wilhelm Krull „Das Gute und das Rechte tun“), in: Becker, K., Engelen, E.-M., Vec, M., Ethisierung – Ethikferne. Wie viel Ethik braucht die Wissenschaft? Berlin: Akademie Verlag, 2003, S.192-196.
  35. Schmitt, G., Reichert, S., “Die ETH als Public Profit Organisation”, in: Lüthje, J., Nickel, S. (Hrsg.) Universitätsentwicklung – Strategien, Erfahrungen, Reflexionen, Frankfurt: Peter Lang, 2003, S. 239-246.
  36. Reichert, S., Wächter, B., The Globalisation of Education and Training: Recommendations for a Coherent Response of the European Union, Brüssel: Study commissioned by the Directorate-General for Education and Culture, European Commission, September 2000.
  37. Barblan, A., Reichert, S., Schotte-Kmoch, M., und Teichler, U., Implementing European Strategies in Universities, Kassel: Wissenschaftliches Zentrum für Berufs- und Hochschulforschung der UGH Kassel, Werkstattberichte, No.57, 2000.
  38. Reichert, S., “Emerging European Policy Profiles of Higher Education Institutions: The Non-University Perspective”, in: B. Wächter, ed., Internationalisation in European Non-university Higher Educationn, Bonn: Lemmens, ACA Papers on International Cooperation in Education, 1999, S. 197-202.
  39. Hassauer, F., Hesse, J., Kern, H. F., Krull, W., Meyer, V., Mittelstraß, J., Reichert, S., Stock, G., Modell Konstanz: Empfehlungen zur strukturellen Weiterempfehlung der Universität, Konstanz: UVK, 1998.
  40. Barblan, A., Kehm, B., Reichert, S., und Teichler, U., Emerging European Policy Profiles of Higher Education Institutions, Kassel: Wissenschaftliches Zentrum für Berufs- und Hochschulforschung der UGH Kassel, Werkstattberichte No.55, 1998.
  41. Reichert, S., Richardson, D., und Ritz, R. The Complementarity between EC-Initiatives in Higher Education and the Objectives of Higher Education Institutions with respect to European Cooperation: Final Report, Paris: Publications ARIES, 1996.